woensdag 9 april 2014

Wat meer over onze tuin...

Ik zie trouwens dat dit mijn 100ste blogje is! Grappig, ik had niet verwacht dat ik bloggen zo leuk zou vinden!

Wij zijn erg blij met onze tuin hoe het nu is.
We wonen op klei-grond, en daar wordt je niet vrolijk van. Ik niet tenminste. Er lag een vijvertje in, met een beekloopje ( wat later allemaal beton en puin bleek...) aan alle kanten een coniferenhaag, waar degene die aan de zijkanten stonden nooit goed bij gehouden waren en zo'n meter dik waren, niveau-verschillen waardoor je, als je niet uit keek, je enkels brak. Nee, toen waren we niet zo blij met de tuin!

Aangezien de tuin mijn hobby is, had ik wel aardig wat wensen:

* Verhoogde borders. Makkelijk met onderhoud. Sinds mijn ziekte ben ik niet zo soepeltjes meer, en dit is goed te doen!
* Koppelstones. Vind ik heel gezellige steentjes, al die kleurtjes! En je (oké, Moos) kunt ze in leuke patroontjes leggen!
*Ruimte voor een droogmolen! Ik zou niet zonder willen!
*Een zwembad(je) om zomers lekker in af te koelen. Die ruimte was er niet meer, als alternatief kreeg ik van Moos een tuindouche!
*Een overkapping, of prieel. Heerlijk, ook als het regent lekker buiten zitten!

Toen we 2 jaar geleden de tuin wilden gaan doen hebben we aan de zijkanten de coniferen eruit gehaald, en de schuttingen via marktplaats gekocht, de schermen zijn van hout, daar tussen staan betonnen palen, en aan de onderkanten van de schermen zitten betonnen platen. Dat scheelde een hoop ruimte en licht!

De tuin is helemaal af gegraven, zo'n 30-40 centimeter. Daarna zand erin. Via marktplaats hadden we iemand met een gravertje, en Moos kende iemand die de afvalbakken, de afvoer van alle grond, en het nieuwe zand kon regelen voor een vriendenprijsje.

De verhoogde borders hebben we van de oude bestrating gemaakt. En de koppelstones hebben we, jawel, van marktplaats. Die mensen woonden 1 straat verder dan wij, hoe toevallig???

Ik kreeg van mijn collega de oude waterpomp. Hij had hem ooit van een kennis gekregen die op paleis 't Loo werkte. Daar schijnt de pomp ook vandaan te komen! Nou ja, waar of niet waar, de pomp is errug leuk en ik ben er blij mee!

De overkapping heeft Moos verleden jaar geplaatst, en er is geen dag geweest dat we niet buiten hebben gezeten, allebei met een rokertje (Moos een sigaartje, ik een sigaretje) bakkie koffie, het is echt genieten!

           

En met de borders is het perfect, wil je wat doen (schoffelen ofzo) kan het, maar als je geen zin hebt hoeft het niet, ideaal!

De buitendouche heeft een reservoir van 30 liter wat door de zon verwarmd wordt, je kunt de temperatuur mengen als je hem aan zet. Lekker als het bloedheet is!

         

Moos heeft water in de tuin aan gelegd, en stroom, hij heeft 2 watertonnen neer gezet, we zijn dus van alle gemakken voorzien! Het was echt, doordat we bijna alles zelf gedaan hebben, een mega-klus, maar we zijn er nog iedere dag blij mee!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten