woensdag 9 april 2014

Een beetje eten uit de tuin...

Verleden jaar heb ik wat sperziebonen-zaadjes geplant, en wat aardappels in de grond gestopt.
Beiden hebben we kunnen eten, geweldig!

Dit jaar wilde ik iets meer, dus ik heb kweekkasjes gehad, en een groter kasje voor buiten. Een vriend van Moos zou een 1 x 1 meter bak maken. Die vriend zit in kunststof, dus de bak rot nooit. Moos heeft er wielen onder gemaakt, en hij heeft gaatjes in de bodem gemaakt, en de bak bekleed met anti-worteldoek (spotgoedkoop bij action!).

Zelf had ik alleen sperziebonen-zaadjes, dus ik heb een tijdje geleden zaadjes van marktplaats gekocht. Ook spotgoedkoop, maar er komt een aantal niet van op, dus da's dan best wel jammer! Wat heb ik gezaaid?

Sperziebonen, erwtjes, ander soort bonen (ik wilde snijbonen, maar op het plaatje lijken ze op peultjes), komkommer, tomaat, radijs, basilicum, peterselie, bieslook en zonnebloemen. Deze zonnebloemen worden (als het goed is...) 3 meter hoog, en het hart worden echt zaadjes, leek me leuk voor de vogels! Ik heb er 2 in de tuin geplant:
                                        
Wat na 2 x zaaien niet is opgekomen: pluksla, prei, en uien. Volgens mij zijn daar de zaadjes niet meer goed van.Vooral de pluksla en de uien vind ik erg jammer, dus ik wil van de week even nieuwe zaadjes halen en het dan nog een keer proberen. Is toch weer goedkoper dan plantjes kopen toch?

En van de verjaardags-bon van mijn ouders hebben we een kolom-appelboompje gekocht, hij wordt niet veel breder, maar wel hoger, hij bloeit zelfs al:
         
Op het muurtje staat een zwart potje met een prei erin. Een tijdje geleden stond ik prei te snijden voor door de macaroni, en aan het "kontje" zaten nog mooie worteltjes, ik dacht wat gebeurt er als ik het kontje in een beetje water zet? Nou, toen ging ie groeien, en nu heb ik hem maar in een beetje aarde buiten gezet! Geen idee of ie nog verder gaat groeien, maar leuk is het wel!

Een aardige tijd terug schreef ik dat ik aardappels in de grond had gedaan, het was zulk lekker weer, en ik had het voorjaar in m'n bol! Ik kreeg van verschillende lezers de tip dat het veel te vroeg was, maarja, toen was het "leed" al geschied! En wat schertst mijn verbazing??? Ze komen op!! Kijk maar:



Ik moet ook nog even stokjes halen voor bij de erwtjes en boontjes, gelukkig zijn die niet duur, dus de zaadjes en de stokjes kunnen van het huishoudgeld af!


2 opmerkingen:

  1. Voor uien kan je beter pootuien kopen. Uien zijn 2 jarig en 't is erg lastig om deze vanaf 't zaad echt op te kweken!
    Succes ermee

    BeantwoordenVerwijderen