zaterdag 1 februari 2014

Rare regels Duitsland...

Deze week is echt omgevlogen vind ik, het is alweer zaterdag!
Wat is hier allemaal gebeurd?

Nou, als eerste een tegenvaller met Moos z'n auto. Om er niet een al te technisch verhaal van te maken wat ik zelf ook niet snap in het kort:
Toen Moos de auto ging restaureren heeft hij de 3-bak automaat (die er standaard in zat) vervangen voor een 4-bak automaat. Daardoor loopt de auto een stuk rustiger. En hij heeft er gas ingebouwd. Toen de auto klaar was is hij gekeurd bij het RDW. Geen probleem, alles was dik in orde.

Verleden week is Moos nog bij het RDW geweest voor papieren om de auto uit te voeren, de auto gaat naar Duitsland. Ook geen probleem.

Nu hadden we een potentiële koper uit Duitsland. Die is bij de Duitse RDW wat dingetjes gaan navragen, en wat blijkt??? Omdat de 4-bak automaat niet origineel is, heeft hij geen recht op het old-timer tarief!!!
Het ingebouwde gas is geen probleem (is toch ook niet origineel???) maar de 4-bak dus wel. BALEN dus met grote hoofdletters!

De originele 3-bak had Moos toendertijd al verkocht. Nou, lekker dan!

Hij is de hele week op internet aan het zoeken geweest, en nu is hij er eentje halen. Dus mag hij volgend weekend aan het klussen om de 4-bak weer te wisselen voor een 3-bak.

De potentiële koper heeft nog geen toezeggingen gedaan, al was hij erg gecharmeerd van de auto, zeker met alle onderdelen die hij er nog bij krijgt (bijna een complete auto...). Hij ging er namelijk bij nog een paar kijken.

Maarja, stel hij haakt af en er komt een volgende, dan zou je toch met hetzelfde probleem zitten, vandaar dat Moos toch de automaat-bak gaat wisselen.Jammer, jammer, jammer!!!

Ik had er (stiekem) toch een beetje op gehoopt dat ook zijn auto vorige week verkocht zou zijn, en had in mijn hoofd dat bedrag al van de schuld afgetrokken, nou die vlieger gaat dus voorlopig nog niet op!

Maar zoals Moos dan zegt: we hebben in deze paar maanden al héél veel bereikt en afgelost, en de rest komt ook goed! En dat is ook zo, we mogen best trots zijn op wat we tot heden hebben bereikt!

3 opmerkingen:

  1. Nou inderdaad, jullie kunnen trots zijn op wat je al bereikt hebt allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vaag verhaal van het RDW.. Ik heb destijds in een Duitse auto gas in laten bouwen in Nederland, en moest een soort compatibiliteitsverklaring overleggen en in Duitsland de auto nog een keer laten keuren. Daarbij, als je wat aan een auto laat veranderen moet je dat in Duitsland laten inschrijven in het kentekenbewijs.

    Misschien goed om eens te rade te gaan bij bijvoorbeeld een Zulassungstelle of het Bundesverkehrsamt.. Waarschijnlijk kan de TÜV in Nederland jullie ook verder helpen, of verder verwijzen naar de instanties in Duitsland. Jammer dat ik dit eerst nu lees.

    Bij vragen meld je even terug!

    BeantwoordenVerwijderen